Frågor du aldrig vågat ställa om sex...

" Jag ser suddigt när jag blir sexuellt upphetsad, trots att min syn är perfekt annars. Vad beror det på?

Under upphetsningsfasen och orgasmen sker det många fysiska förändringar. Mannen får erektion. Hos kvinnor sväller clitoris och blygdläpparna, slidan blir fuktig, brösten större. Pulsen, blodtrycket och andningen ökar. Armar och ben spänns. Pupillerna vidgar sig. Även synen och medvetandet påverkas. Under orgasmen händer det till och med att somliga är medvetslösa i några sekunder eller till och med minuter.


Det är ofta svårt för mig att kissa efter sex. Det gör inte ont, men det tar längre tid, trots att jag är kissnödig. Är det vanligt bland män?

När mannen får sin sädesuttömning så sluts en ringmuskel längst in i urinröret så att sädesvätskan inte kommer upp i urinblåsan. Det är därför man har svårt att urinera genom en erigerad penis. Den känslan kan finnas kvar en liten stund efteråt. Men har man problem med att urinera, särskilt om mannen är över 40, ska han undersöka sin prostata.

 

Varför blöder jag ibland lite grand efter sex? Särskilt när vi har haft sex i en ställning där jag är ovanpå min pojkvän.

Det kan vara en blödning från livmoderhalsen. Blödningar ska tas på allvar och du bör kontrollera tillståndet med en läkare.

 

Varför får jag inte orgasm trots att jag är upphetsad? (kvinna)Ungefär 4 procent upplever aldrig orgasm vare sig vid onani eller samlag. Den vanligaste orsaken är att kvinnan ställer sig bredvid sig själv och blir åskådare istället för "upplevare". Hon vågar inte tappa kontrollen och ge sig hän. Hemligheten är att låta kroppen styra medan hjärnan kopplar av.

 

Varför blir min mun torr varje gång jag får orgasm? Jag måste dricka vatten efteråt för att kunna kyssa min pojkvän.

Muntorrhet vid sex kan bero på att andningen ökar och att man andas med öppen mun vilket gör att saliven avdunstar snabbare. Häftiga känslotillstånd som rädsla, nervositet och sex kan också ge en torrhetskänsla beroende på att adrenalinutsöndringen ökar. Drick mycket vatten innan om det är besvärande.

 

Vilken nytta gör egentligen en kvinnlig orgasm mer än att det är skönt?

Kvinnans orgasm behövs inte rent biologiskt. Man tror att funktionen är till för att binda mannen och kvinnan ihop. Om kvinnan njuter blir hon mer pigg på att ha sex och om hon vill ha sex stannar mannen kvar och hjälper till att ta hand om barnen istället för att leta ny partner.

 

Varför blir jag gasig i magen när jag har sex med min man?

Om man särar mycket på benen kan luft komma in i slidan och när det åker ut igen kan det ge pruttande ljud. Om det är besvärande kan man välja en ställning där benen är mer ihop.

Om man äter jättemåltider innan sex kan det ge gaser. Mycket talar också för att det finns ett intimt samband mellan magen och våra känslor. Många får gaser i stressiga situationer och vissa kan uppleva sex som stressande om förhållandet med partnern är otryggt.

Hur kommer det sig att storleken på min penis varierar under stånd?

Att få erektion innebär att en rad psykiska och fysiska händelser sätts igång i kroppen. Om något inträffar under den här processen störs kroppen vilket kan ge varierande stånd. Det finns fysiska sjukdomar som diabetes och hjärt-kärlförändringar som är en vanlig orsak till erektionssvikt, men ännu vanligare hos yngre är stress. Om mannen känner prestationsångest kan det göra att ståndet varierar. Likaså om han inte är riktigt tänd. Det kan räcka med att mannen börjar oroa sig för att något ska gå snett. Återkommer det ofta ska man söka hjälp.

 

Varför blir jag mer sugen på sex när jag är gravid?

Att få sitt kön och sin barnalstrande förmåga bekräftad av en efterlängtad graviditet ger ofta en stärkt självkänsla. Dessutom förändras kvinnan hormonellt. De höga nivåerna av kvinnligt könshormon ger ökad väta i underlivet vilket kan öka den sexuella lusten.

 

Jag får röda små utslag under förhuden efter samlag som kliar lite. Först kom det bara ibland, men nu får jag utslagen efter varje samlag och de håller i sig upp till en vecka. Jag tvättar mig ofta och noga.

Ibland kan man faktiskt tvätta sig för mycket. Vanlig tvål kan torka ut förhuden. Det är bättre att använda Lactacyd eller Canoderm emulsion, finns receptfria på apoteket. Om det inte blir bättre efter några veckor ska du söka en hudläkare.

 

Varför luktar det så illa i slidan ibland efter samlag när min pojkvän har kommit i mig? Lukten sitter i några dagar. Ibland tvingas jag använda Lactal för att få bort den.

Det kan bli en obalans mellan bakterierna som man normalt har i slidan. När mannens sädesvätska möter kvinnans slida förändras balansen. Vissa kvinnor är särskilt känsliga. Läkemedlet Vivag är bättre än Lactal för de här tillstånden.

Just före orgasmen övergår sammandragningarna till en smärtsam kramp i ändtarmen. När krampen har släppt, efter 15-30 minuter, kan vi fortsätta älska, men jag får inte orgasm. Samma typ av kramp kan också uppstå till exempel om jag är stressad. Muskler i ändtarmen och bäckenbotten kan ha blivit överstimulerade. Det kan ge kramptillstånd som triggas av samlaget men som går över av sig självt efter en stund. Det finns också olika sjukdomar som kan ge kramp. Sök läkare för att utesluta att det handlar om en sjukdom.

 

Jag får smärtor och ibland kramp vid samlag. Det går knappt att genomföra ett samlag och det håller på att förstöra min relation. Finns det någon bot?

Smärtor vid samlag har ofta fysiska orsaker. Diskutera med en gynekolog. Det kan bero på sköra slemhinnor eller någon annan kroppslig förändring. Risken för smärtsamma sammandragningar i livmodern under orgasm ökar med stigande ålder. Det kan bero på östrogenbrist och kan behandlas med östrogen. Kramper kan också uppkomma genom att slidmuskulaturen drar ihop sig ofrivilligt. Ofta sker det före samlaget och gör det omöjligt att penetrera. Ibland kan det också ske under samlaget. I de fallen kan det handla om en psykologisk orsak. Men det kan även bero på att penis stött emot en äggstock. Då kan man använda en annan ställning eller stöta försiktigare.

 

Kan män också få multipla orgasmer?

Det finns män som kan uppnå många orgasmer vid varje sädesavgång, något som är fallet för pojkar i förpuberteten. De har ofta orgasmer långt innan de kan ha sädesuttömning. När män tränar knipövningar kan de få lättare att få multipla orgasmer.När jag har sex med min flickvän händer det ibland att jag kan fortsätta älska direkt efter orgasm och då få ännu en orgasm. Kommer det spermier då också?När en man har upprepade utlösningar blir sädesvätskan mindre efterhand. Hos en grupp studenter som ombads onanera var åttonde timme i två dagar, sjönk den genomsnittliga sädesmängden med 50 procent för varje utlösning. Om man vill befrukta en kvinna så är det bästa uppehållet mellan utlösningarna cirka en vecka.

 

Varför tappar jag ståndet alldeles innan samlaget? Ofta precis när jag ska trä på kondomen.

Styrkan i erektionen påverkas av stress. Att trä på kondomen kan kännas stressande särskilt om det är i början av en relation. Pröva att låta partnern trä på kondomen istället.

 

Varför tappar jag lusten när jag äter p-piller?

P-piller kan ge sänkt humör och det leder ofta till minskad sexlust. (Andra kan känna ökad lust eftersom de slipper oroa sig över graviditet.) Tror man att ens lust blivit sämre av p-piller kan man göra uppehåll eller byta till en annan sort.

 

Det känns annorlunda vid samlag när jag har mens. Varför?

Vissa tycker det är skönare med sex eftersom en orgasm lindrar menssmärtorna. Det blir också en hormonell förändring som för vissa kan ge ökad lust.

 

När jag och min hustru hade sex så lossnade strängen som håller ihop ollonet med förhuden, nu svider det varje gång vi har sex. Vad ska jag göra?

Det händer att strängen, som kallas för frenulum, går av vid onani eller samlag. Ibland uppstår en riklig blödning som många blir rädda för. Som regel brukar besvären gå över efter några veckor. Pröva en lokalbedövande salva för att lindra svedan. Kvarstår besvären ska du söka upp en läkare.

 

När jag har haft sex får jag en brännande, svidande känsla i underlivet. Kan det vara svamp?

Det finns olika tillstånd som kan ge de här besvären. Den brännande känslan kan vara ett tecken på sjukdomen vestibulit. Fler och fler unga kvinnor drabbas av den. Man spekulerar i att medicin mot svampbehandling kan bidra. Undersök dig för att få rätt diagnos och behandling.

 

Varför gör det ont om min pojkvän stöter djupt in i mig?

Han kommer förmodligen åt livmodertappen. Alla de inre organen kommer i rörelse under samlag så han kan också stöta ihop med till exempel en äggstock. Det kan vara mycket smärtsamt. Byt ställning och variera stötarna så att det inte gör ont.

 

När jag har sex så känns det som om jag behöver kissa...Varför?

Urinblåsan ligger mycket nära slidan. När området stimuleras stimuleras även urinblåsan.Vissa tycker det är skönt och laborerar medvetet med den känslan genom att inte kissa före samlaget. Andra ser till att gå på toaletten innan.

 

Varför känns orgasmerna olika? (kvinna & man)

Ju mer upphetsad en person är desto större blir njutningen. Man kan jämföra med hur det är att äta en måltid när man är rejält hungrig eller bara lite småsugen. Orgasmupplevelserna står i proportion till hur sexuellt och känslomässigt hungrig man är.

 

Kan jag vara allergisk mot kondomer?

Ja, vissa är överkänsliga mot latex och det kan ge klåda och sveda.

 

Kan man vara allergisk mot sin partner?

Ja, tvål, parfymer och tvättmedel är vanliga anledningar. Det finns även fall av allergiska reaktioner mot partnerns utlösning.

 

Varför försvinner mina testiklar under sex?

Upphetsningen gör att testiklarna dras upp mot bäckenbotten. Det lyftet är till för att skydda testiklarna under sexuell aktivitet. Med stigande ålder minskar testikellyftningen.

 

Jag har vaknat av att jag fått orgasm i sömnen. Hur vanligt är det hos kvinnor och varför får man det?

Ungefär 40 procent av alla kvinnor får orgasm i sömnen, och det verkar bli vanligare ju äldre man blir. Man har spekulerat i om det är en kompensation för ett uteblivet sexliv men inget tyder på det.

 

Vad innebär det för sexlivet att vara omskuren?

Eftersom huden på ollonet blir hårdare och mindre känslig spekulerar man i att omskurna män kan hålla på längre. Men för tidig utlösning är ett inlärningsproblem som kan arbetas bort. Vissa män som omskär sig i vuxen ålder tycker att det kan ge bättre sex bland annat för att de upplever att deras penis ser snyggare ut. Andra tycker att de blir "överkänsliga" och "överstimulerade" efteråt eftersom förhuden är borta.

 

Varför får en del idrottsstjärnor inte ha sex före en tävling?

Att inte ha sex kan skapa aggressivitet och frustration. En del tränare tror att den aggressiviteten kommer mer till sin rätt på sportarenan om den inte levs ut i sängen. Jag har inte sett någon undersökning som styrker antagandet. Det är troligen tvärtom.

 

Jag kan bli lite yr i huvudet direkt efter sex, vad beror det på?

När upphetsningen äger rum ökar blodtrycket i kroppen. Efter orgasmen återgår det till normaltillstånd. Då kan man känna sig lite yr.

 

Kan man ha sammandragningar i slidan utan att uppleva orgasm?

Vissa kvinnor råkar ut för något som kallas anhedoniska orgasmer, vilket innebär att de får alla fysiska tecken på orgasm utan att känna någonting.

 

Jag har ibland upptäckt blod i sädesvätskan. Är det farligt?

Det kan vara ett blodkärl som brustit och då ser det mer dramatiskt ut än det är. Men händer det ofta eller håller i sig länge bör man undersöka sig.

 

Varför svullnar mina blygdläppar under samlag?

När en kvinna blir upphetsad sväller könsorganen för att vävnaderna fylls med blod. Hos kvinnor leder det till att clitoris och blygdläppar sväller, slidan blir fuktig, brösten blir större och bröstvårtorna styvnar "



källa : http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article3141.ab

Kommentarer
Postat av: D

Och varifrån stal du denna text, utan att hänvisa till källa? :)

2010-02-20 @ 16:53:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0